Download File

Pro Forma Kursus
Program Sarjana Muda Perguruan Dengan Kepujian
(Pengajian Profesional)


Nama Kursus
Bimbingan dan Kaunseling Kanak-Kanak
(Guidance and Counseling for Children)
Kod Kursus 
EDU 3107
Kredit            
3(3+0)
Jam Kontak  
45 jam
Bahasa Pengantar
Bahasa Melayu/Bahasa Inggeris
Prasyarat    

Tiada

Semester       
Pertama/Kedua
Hasil Pembelajaran          
  1. Menjelaskan konsep, matlamat, keperluan dan jenis-jenis perkhidmatan bimbingan  dan kaunseling sekolah rendah.
  2. Mempraktikkan kemahiran  guru pembimbing di sekolah rendah.
  3. Mengaplikasi teori dan kemahiran kaunseling dalam proses  kaunseling individu dan kelompok.
  4. Menggunakan  pelbagai terapi dalam  proses kaunseling kanak-kanak
  5. Berempati terhadap kanak-kanak yang memerlukan bimbingan.
Sinopsis         
Kursus ini merangkumi konsep asas, matlamat, keperluan dan jenis-jenis perkhidmatan bimbingan dan kaunseling; peranan guru biasa sebagai pembimbing; aplikasi teori-teori dan kemahiran kaunseling dalam pengendalian kaunseling
individu dan kelompok; penggunaan pelbagai terapi  dalam kaunseling kanak-kanak.

This course encompasses the basic concepts of guidance and counseling goals, needs, types of guidance and counseling services; roles of ordinary teachers as guidance teachers;  application of theories and basic counseling skills in conducting  individual and group counseling and various types of therapy in child counseling.
Tajuk
Kandungan
Jam
1.
Bimbingan Dan Kaunseling
·         Konsep asas bimbingan,  kaunseling dan psikoterapi
·         Matlamat bimbingan dan kaunseling
·         Prinsip dan falsafah bimbingan dan kaunseling
·         Kepentingan bimbingan dan kaunseling
 2
2.
Perkhidmatan Bimbingan Dan Kaunseling
·         Jenis perkhidmatan  bimbingan 
·         Jenis kaunseling
·         Etika kaunselor
 2
3.
Peranan Guru Biasa Sebagai Guru Pembimbing 
·         Pengumpulan maklumat murid
·         Mengenal pasti masalah kanak-kanak
5
4.
Teori-teori Kaunseling
·         Teori Behavioris
·         Teori Pemusatan Perorangan (humanistik)
·         Terapi Rasional Emotif ( Pendekatan kognitif)
6
5.
Kemahiran Asas Kaunseling
·         Tahap-tahap dalam kaunseling
·         Kemahiran melayan dan mendengar
·         Kemahiran mengintepretasi  tingkah laku bukan lisan
·         Kemahiran memberi tindak balas
·         Kemahiran mengenal pasti masalah
·         Kemahiran melaksana intervensi
9
6.
Intervensi Kaunseling Kanak-Kanak
·         Terapi bermain
·         Terapi bercerita
·         Terapi seni (art therapy)
·         Terapi muzik
·         Kaunseling biblio
6
7.
Kaunseling Kelompok
·         Asas kelompok
·         Pemilihan ahli kelompok
·         Jenis-jenis kelompok
·         Proses kaunseling kelompok
·         Peranan kaunselor sebagai pemudahcara
·         Dinamika dalam kelompok
9
8.
Asas Kerjaya Dan Memahami Diri Pelajar
·         Konsep membina gaya hidup
·         Penerokaan minat kerjaya dan nilai kerjaya
·         Penilaian  individu dengan aplikasi inventori psikologi
6

                                    JUMLAH
30
Pentaksiran    

Kerja Kursus                                                                     (50%)
                                                                                                                   
Peperiksaan Akhir                                                           (50%)                                                                                         
Nama Kursus
Budaya Dan Pembelajaran
(Culture and Learning)
Kod Kursus 
EDU 3106
Kredit           
3(3+0)
Jam Kontak  
45 jam
Bahasa
Pengantar
Bahasa Melayu/Bahasa Inggeris
Prasyarat    
Tiada
Semester      
Pertama/Kedua
Hasil Pembelajaran          
  1. Menjelaskan konsep budaya dan kepelbagaian kelompok  di Malaysia.
  2. Menghuraikan konsep ketaksamaan peluang pendidikan
  3. Menganalisis kepelbagaian sosio-budaya dan implikasinya terhadap pengajaran- pembelajaran.
  4. Membina persekitaran pengajaran dan pembelajaran yang mesra budaya.
  5. Mahir berkomunikasi untuk mendepani kepelbagaian kelompok.
  6. Menangani isu-isu kepelbagaian budaya dan bahasa di dalam bilik darjah.
  7. Mewujudkan persekitaran bilik darjah yang mesra budaya.
Sinopsis         
Kursus ini merangkumi  aspek sosio-budaya pelbagai kelompok  di Malaysia; gaya pembelajaran berdasarkan aspek kepelbagaian budaya; kemahiran berkomunikasi; kemahiran hubungan kelompok  serta isu-isu kepelbagaian budaya.

This course encompasses  sociocultural aspects of various  groups in Malaysia; learning styles based on different multicultural  aspects; communications skills; multicultural relationship skills and  issues.
Tajuk
Kandungan
Jam
1.
Budaya Dan Kepelbagaian  Kelompok Di Malaysia.
·         Pengertian dan konsep budaya serta  kepelbagaian  kelompok
·         Jenis dan demografi  kelompok
4

2.
Kesedaran Kepelbagaian Sosio-Budaya.
·         Bangsa
·         Struktur masyarakat/ kelas sosial
·         Kepercayaan
·         Bahasa
·         Adat resam
·         Jantina (gender)
6
3.
Implikasi Kepelbagaian Sosio-Budaya
·         Guru
·         Murid
·         Sekolah
·        Kurikulum tersirat
4
4.
Ketaksamaan  Peluang Pendidikan
·            Kelas sosial
·            Jantina
·            Kumpulan minoriti
·            Murid berkeperluan khas (exceptional students)
·            Isu-isu ketaksamaan peluang pendidikan
-          Orang Asli
-          Indigenous
-          Pedalaman
6
5.
Pembinaan Persekitaran Bilik Darjah Yang Mesra Budaya
·         Pengurusan persekitaran fizikal
·         Pengurusan persekitaran sosio-emosi
·         Perhubungan antara kelompok ethnik
·         Pengurusan pengajaran dan pembelajaran
·         Pedagogi relevan budaya dan kepelbagaian kelompok (Cultural and indigenous relevant pedagogy)
·         Pedagogi kelas bercantum
·         Sosiolinguistik
·         Penilaian berasaskan  budaya (Culturally  responsive  assessment)
15
6.
Kemahiran komunikasi guru
·         Lisan  dan bukan lisan
·         Laras bahasa
4
7.
Pelan Tindakan Mewujudkan Persekitaran Yang Mesra Budaya
·         Merancang dan melaksanakan pelan tindakan
-          Orang Asli
-          Indigenous
-          Pedalaman
6

                                    JUMLAH
45
Pentaksiran    
Kerja Kursus                                                                    (50%)
                                                                                                                           
Peperiksaan                                                                     (50%)                                                                                               
Rujukan Asas
Asma Abdullah & Pedersen,P.B.(2003).
Understanding multicultural Malaysia:Delights, puzzles and irritations. KL: Pearson Educational Sdn. Bhd.

Bennette,C.I.(2006).Comprehensive multicultural
        education:Theory and practice.(6th  ed.)
        Needham,MA:Allyn & Bacon.

Davis,B.M.(2006).How to teach students who don’t
 look like you:Culturally relevant teaching strategies.
CA:Corwin Press.


Rujukan
Tambahan
Dunn,R.S & Dunn,R.,Griggs,S.A.(2000). Practical
        approaches to using learning styles in higher
        education. Westport:Bergin & Garvey.

Good,T.L. & Brophy,J.E.(1997). Looking in classrooms. New York:Addison-Wesley Educational Pub.

Marshall,P.L.(2002).Cultural diversity  in our schools.,CA.:Wadsworth Publishing
Company.

Nieto,S.(2002).Language,culture and teaching: Critical perspective for a new century.New Jersey:Lawrence Erlbaum Associates.

Pang,V.C.(2001).Multicultural education:A caring-
       centered,reflective approach.Boston:McGraw Hill.

Sharifah Md. Nor(2000). Keberkesanan sekolah: Satu perspektif  sosiologi. Serdang:Universiti Putra Malaysia.

Woolfolk,A.E.(2004).Educational psychology, (9th ed). New Jersey :Prentice Hall.





Rujukan Asas
Abdul Rashid Hj.Mohamad.(2000) Bimbingan dan  Kaunseling. Petaling Jaya:Pearson Education Malaysia Sdn.Bhd.

Geldard,K. & Geldard,D.(2003).Counseling
children:A practical introduction.
(2nd ed.). London:SAGE Publication Ltd

Hornby,G.(2003).Counseling skills and strategies for teachers:London:Routledge-Falmer.


 Rujukan Tambahan
Carkhuff,R.R.(2000). The art of helping in the 21st century. Massachusett:London:Human Resource Development Press,Inc.  

Corey,G.(2003).Theory and practice of counseling and Psychotheraphy.(6th.ed.). California:Pacific Grove.

McLaughlin,C.,Clark,P, & Chisholm,M.(2004). Counseling and guidance in schools. London: David Fulton Publishers Ltd.

McLeod.(2003).An introduction to counseling. Berkshire: Open University Press.

Nystul,M.S.(2003).Introduction to counseling-An art and science Perpective (2nd ed.). Boston:Allyn and Bacon.

Pandey,V.C.(2004).Child counseling and education. New Delhi:Isha Books.

Zuraidah Ab. Rahman.(2004). Pengenalan kaunseling kelompok. Petaling Jaya: IBS Buku Sdn Bhd.








0 comments:

Post a Comment