Dinamika Bilik Darjah
Konsep Dinamika Bilik Darjah
            Dinamika – Kuasa yang menyebabkan pergerakan (Kamus Dwibahasa Oxford)
            Kumpulan – kelompok individu dalam sesuatu unit sosial yang mempunyai ciri dan nilai yang sama
            Dinamika kumpulan – Kuasa yang terdapat dalam kumpulan yang telah mendorong ahli-ahli kumpulannya untuk melakukan sesuatu perubahan.
            Dinamika bilik darjah ialah apabila sesuatu kumpulan rakan sebaya berupaya mengerakkan ahli-ahlinya bertindak mengikut matlamat yang sama.

            Dalam konteks bilik darjah, dinamika kumpulan biasanya terbentuk melibatkan kumpulan-kumpulan kecil yang mempunyai ciri, nilai, tingkah laku atau minat yang sama.
            Dinamika kumpulan boleh dikenal pasti melalui kajian sosiometri.
            Kajian sosiometri membantu guru melihat pola persahabatan kumpulan dalam bilik darjah.
            Penularan adalah ciri-ciri atau tingkah laku ahli kumpulan dinamka yang diikuti dan mempunyai pengarh kepada ahli kumpulan yang lain.

Pola dalam kumpulan
            Bintang
            Dyad
            Klik
            Rantai
            Pencilan
            Singkiran

Faktor-faktor yang Membentuk Dinamika Kumpulan
            Jantina
            Agama/bangsa
            Status sosioekonomi
            Pencapaian akademik
            Personaliti
            Gaya pembelajaran

Peranan Guru Dalam Dinamika Kumpulan
            Kenal pasti bentuk dinamika
            Perhatian kepada murid yang tersingkir
            Gunakan kuasa penularan
            Bimbing kumpulan membentuk ciri-ciri yang diingini
            Guru sebagai ketua dinamika bilik darjah.


1 comments:

  1. Kelompok harus bisa produktif, harus bisa menghasilkan sesuatu, bermanfaat bagi anggotanya. Agar kelompok produktif, kelompok harus dinamis. Untuk bisa dinamis, unsur-unsur dinamika sebagai kekuatan kelompok tersebut harus terpenuhi. Unsur-unsur dinamika kelompok tersebut adalah ketahui dinamika poker

    ReplyDelete