PERANAN GURU DALAM PERKEMBANGAN KENDIRI MURID

Guru mestilah mengambil perhatian tentang perbezaan yang terdapat pada murid kerana setiap kanak-kanak adalah berbeza antara satu sama lain. Kesilapan guru ialah selalu mengandaikan murid-muridnya dalam sebuah kelas adalah sama. Hal ini akan membawa kepada pembentukan konsep kendiri yang salah. Oleh yang demikian, guru perlu memperbetulkan tanggapan yang salah ini serta guru mestilah memainkan peranan penting untuk membantu kanak-kanak dalam membentuk konsep kendiri yang positif.


Dalam hal ini, guru perlu peka dengan kebolehan dan minat setiap murid. Komunikasi dan interaksi yang baik dengan murid dapat membantu guru mengetahui kebolehan dan minat mereka. Dengan cara ini, guru boleh menggunakan kebolehan yang terdapat dalam diri murid untuk meningkatkan konsep kendiri yang positif dalam diri kanak-kanak tersebut.


Apabila kanak-kanak sedar akan keupayaan diri mereka, keyakinan diri mereka akan meningkat. Hal ini membolehkan kanak-kanak tersebut menjalinkan hubungan sosial yang baik dengan individu yang berada dekat denga persekitaran mereka. Oleh yang demikian, ia akan membawa kepada kemahiran interaksi yang baik, gaya percakapn yang berhemah dan dapat mengawal emosi dengan bijak. Ini adalah konsep kendiri positif yang terbentuk di dalam diri murid tersebut. Oleh itu, guru perlu menunjukkan tauladan yang baik serta menjadi model dalam pembentukan kendiri yang positif kepada murid-murid.


Selain itu, guru perlu merancang aktiviti pelajar yang berpusatkan murid. Apabila murid diberi peluang untuk menunjukkan kebolehannya di dalam bilik darjah, ia dapat monolong kanak-kanak membina konsep kendiri yang baik. Kanak-kanak juga perlu diberi peluang untuk meneroka kebolehan dan menggunakan bakat yang unik yang ada dalam setiap kanak-kanak.
Aktiviti luar bilik darjah seperti aktiviti kokurikulim juga dapat menanamkan sikap yang positif dalam diri murid-murid. Aktiviti-aktiti yang memerlukan murid-murid bekerja dalam kumpulan, menyelesaikan masalah, berdikari, berdisiplin, tolong-menolong dan menonjolkan sifat kepimpinan akan membantu murid membina konsep kendiri yang positif.


Oleh itu, guru perlu memberi sokongan dan dorongan kepada kanak-kanak serta membimbing dan menasihati mereka supaya kanak-kanak merasakan diri mereka berkebolehan dan berkeyakinan. Justeru, hal ini akan membantu membina watak kanak-kanak yang sihat dalam semua perkembangan.

1 comments: