JENIS-JENIS BAHAN 2D
Gambar atau gambar foto:
      Gambar foto sama ada dalam bentuk hitam putih atau berwarna merupakan gambaran sebenar rupa bentuk manusia, tempat dan benda yang telah dirakamkan dengan kamera di atas kertas foto atau filem.
Melalui rakaman kamera boleh menggambarkan peristiwa atau keadaan sebenar apa yang dirakamkan. Pada masa ini, dengan penggunaan kamera digital, gambar foto boleh dihasilkan untuk tujuan cetakan atau digunakan sebagai paparan dalam media tayang. Untuk tujuan pendidikan, pelbagai bentuk dan jenis gambar foto boleh didapati seperti pemandangan, pekerjaan manusia, aktiviti harian, sejarah sains, hobi dan lain-lain.

Panduan Penggunaan Gambar foto:
a.    Gunakan gambar foto yang besar agar dapat dilihat dengan jelas oleh semua murid.
b.    Letakkan gambar foto di atas alas atau pemegang/ kaki/ diletakkan di atas papan kapur supaya gambar foto berkedudukan tegap.
c.    Hadkan jumlah gambar foto yang akan digunakan pada satu-satu masa.
d.    Gunakan satu gambar foto pada satu-satu ketika agar perhatian murid tidak terganggu kerana terlalu banyak visual.
e.    Beri soalan yang bersangkutan dengan gambar foto yang dipamerkan.

Kebaikan Gambar foto:
a.    Gambar boleh menerangkan dengan jelas konsep-konsep abstrak kepada ida-idea yang maujud dan formal.
b.    Gambar mudah didapati dan dihasilkan.
c.    Tidak memerlukan peralatan khas untuk menggunakan gambar kecuali jika gambar terlalu kecil.
d.    Penggunaan gambar foto boleh disesuaikan dengan semua peringkat pengajaran pembelajaran dari set induksi hingga ke penutup.
e.    Gambar dapat menunjukkan mengenai sesuatu benda atau keadaan yang baru kepada murid dengan jelas dan tepat.

Kelemahan gambar foto:
a.    Kadangkala gambar terlalu kecil untuk dilihat dengan baik oleh murid-murid dalam bilik darjah yang besar.
b.    Tidak dapat menunjukkan keadaan atau sifat sebenar sesuatu benda kerana gambar berbentuk dua dimensi.
c.    Kaku dan mungkin konsep sebenar bahan yang ditunjukkan tidak dapat disampaikan kepada murid dengan sepenuhnya.
d.    Kadangkala gambar yang ditunjukkan tidak mempunyai warna, kesahan tidak dapat dibuktikan.
e.    Gambar foto hanya menunjukkan satu sudut pandangan sahaja. Kemungkinan murid tersilap membentuk konsep mengenai sesuatu benda.

 Grafik
Grafik adalah gambar yang dilukis dalam bentuk hitam putih atau berwarna-warni. Guru perlu berhati-hati kerana telah terbukti berlakunya perbezaan intepretasi mengenai mesej yang ingin disampaikan oleh grafik. Pandangan dan intepretasi setiap individu adalah berbeza mengenai maksud sesuatu grafik yang dilihat olehnya. Keadaan ini menjadi dasar yang digunakan dalam Ujian Warna ’Rorschach ColorTest’ oleh ahli-ahli psikologi untuk menguji personaliti seseorang.

Guru mestilah memberi pandangan semasa grafik digunakan agar bahan tersebut boleh mencapai objektif yang diperlukan. Semakin rendah tahap penerimaan murid, semakin banyaklah panduan dan bimbingan yang diperlukan untuk memastikan mesej yang betul diterima daripada sebarang bahan grafik yang digunakan.

Carta
Carta pada amnya merupakan kumpulan gambarajah yang menunjukkan acara-acara yang kompleks atau perkara yang telah berlaku dalam jangka masa tertentu. Carta selalunya mempunyai satu sifat utama iaitu melibatkan gambaran satu proses atau pun aliran perubahan sesuatu. Sebelum carta dapat digunakan dengan sempurna dalam bilik darjah, guru haruslah pastikan carta tersebut mempunyai tujuan pengajaran yang jelas. Amnya carta patut memberi satu konsep utama sahaja. Carta yang baik mesti dapat menyampaikan mesejnya melalui visual.

Jenis-jenis Carta:
a. Carta Organisasi
Menunjukkan hubungan atau rantaian pentadbiran ataupun pemerintahan di dalam sesuatu organisasi kumpulan dan sebagainya.
b. Carta Klasifikasi
Carta ini digunakan untuk mengkelaskan atau menunjukkan kategori bahan-bahan tertentu, peristiwa, sepsis dan taksonomi haiwan atau tumbuhan mengikut sifat, kumpulan dan sebagainya.
c. Carta Masa
Menggambarkan hubungan masa dan peristiwa, berguna untuk meringkaskan masa
satu siri peristiwa yang telah berlaku.
 d. Carta Jadual
Menunjukkan keterangan data dan nilai yang memberi penjelasan mengenai masa dan waktu suatu perkara atau peristiwa akan berlaku.
e. Carta Urutan
Menggambarkan satu siri urutan atau sekuen atau prosedur atau tatacara atau tatacara atau aliran suatu proses atau tindakan tertentu. Carta ini selalunya dibuat mendatar agar perkembangannya mudah diikuti serta difahami langkah-langkah satu persatu.

Graf
Graf adalah gambaran visual mengenai satu set nilai data yang dapat memberi penerangan boleh tampak mengenai hubungan dan perubahan-perubahan yang berlaku pada set dataitu. Graf merupakan satu persembahan visual yang menarik dan berguna dalam pengajaran dan pembelajaran.

Terdapat empat jenis graf yang biasa digunakan. Pemilihan graf untuk kegunaan bilik darjah bergantung kepada dua faktor yang penting iaitu:
 i. Kadar kesukaran fakta atau data yang hendak disampaikan.
ii. Tahap fahaman atau penerima murid.

Tujuannya supaya penggunaan graf menjadi amat efektif , guru patutlah memilih jenis yang sesuai dengan keperluan faktor di atas.
Jenis-jenis graf:
1. Graf Bar atau Batang
2. Graf Gambar atau Pictigrafi
3. Graf Bulat atau Pie

POSTER
Poster adalah satu lukisan atau cetakan yang menggabungkan penggunaan garisangarisan, huruf-huruf serta warna-warna dalam satu persembahan visual yang memaparkan satu atau lebih mesej-mesej tertentu. Kerap kali poster digunakan sebagai daya penarik kepada satu peristiwa atau acara yang bakal diadakan.

Poster boleh digunakan dengan berkesan dalam bilik darjah kerana poster mempunyai bentuk yang dinamik dan berwarna bagi menarik perhatian serta boleh menyampaikan mesej dengan spontan. Guru harus berwaspada kerana sesuatu poster akan berakhir selepas sesuatu acara atau peristiwa telah berlaku. Poster tidak boleh dipamerkan terus menerus.

Kelebihan:
a.        Sebagai perangsang untuk menarik minat murid kepada satu topik baru atau satu kelas baru atau peristiwa tertentu di sekolah.
b.        Sebagai satu motivasi menggalakkan murid menghadiri aktiviti-aktiviti sekolah, perjumpaan GERKO, aktiviti Pusat Sumber, Kempen Gerakan Membaca dan lainlain.
c.        Sebagai peringatan keselamatan di dalam makmal atau bengkel atau situasi-situasi tertentu.
d.        Sebagai promosi untuk memberi latihan atau membentuk amalan kesihatan yang abik ayau sikap yang murni.

0 comments:

Post a Comment