Kaunseling / terapi biblio

1. Merujuk kepada perkhidmatan rujukan (guidance) yang memberikan tunjuk ajar kepada pengguna dari segi pemilihan buku /bahan bacaan yang sesuai untuk tujuan terapi.

2. Expressive therapy that uses an individual’s relationship to the content of books and poetry and other written materials as therapy.

3. The use of books to address the problems / issues of children.

4. Sejarah perkembangan terapi/kaunseling biblio bermula seawall 1930 selepas Perang Dunia ke Dua. Tentera yang cedera mendapati membaca adalah satu proses pemulihan (healing process) ke arah kadar penyembuhan yang lebih pantas dan tenang.

5. Terapi biblio banyak digunakan oleh ibu bapa/penjaga / guru-guru untuk meningkatkan motivasi dalaman (intrinsic) anak-anak.

6. Membaca suatu buku/kisah yang mempunyai situasi atau isu yang hampir sama dengan individu akan memberikan semangat/peraan yang lebih tenang, menerima.

7. Contohnya, bahan-bahan seperti Chicken’s Soup dapat membantu seseorang yang murung akibat satu pengalaman trauma untuk pulih (dari segi emosi).

8. Membaca adalah satu proses terapi yang boleh bantu hilangkan kebosanan (misalnya ketika beratur menunggu sesuatu) atau menghilangkan ketegangan (panas baran, marah, tidak sabar) . Proses bacaan – bila mula membaca sesuatu yang menarik minat, kita jadi asyik dan meneruskan pembacaan dan keasyikan ini akan melupakan kita sebentar kepada keadaan sekeliling.

0 comments:

Post a Comment