INTERVENSI DALAM MENANGANI MASALAH DISIPLIN
  1. PASTORAL CARE
  2. BIMBINGAN DAN KAUNSELING
  3. TEKNIK MODIFIKASI TINGKAH LAKU
pastoral care
  • merupakan satu bentuk bimbingan yang diberikan oleh guru untuk menjaga kebajikan murid-muridnya.
  • bentuk bimbingan ini meliputi bidang dan isu yang luas seperti kesihatan, sosial, pendidikan agama dan moral, pengurusan tingkah laku dan sokongan emosi murid.
bimbingan dan kaunseling
  • bimbingan merupakan suatu proses yang dirancang oleh guru-guru untuk membantu murid-muridnya mengetahui dan menyedari tentang kebolehan dan kelemahan diri serta membantu murid membuat penyesuaian dengan persekitaran.
  • kaunseling merupakan satu proses di mana guru kaunselor membantu murid memahami dirinya yang sebenar
  • matalamat bimbingan dan kaunseling:-
    • mengenal potensi murid
    • membina kemahiran pengurusan diri
    • kemahiran penyelesaian masalah
    • pengurusan tingkah laku
    • memajukan diri murid
    • penilaian kendiri
  • prinsip bimbingan dan kaunseling:-
    • untuk semua murid
    • murid perlu sukarela untuk dibimbing
    • murid bertanggungjawab terhadap perkembangan masing-masing
    • bimbingan adalah proses pencegahan
    • penggunaan kemahiran asas bimbingan
    • bantuan menyeluruh
    • bersikap terbuka
  • etika bimbingan
    • menghormati murid dan tiada unsur diskriminasi
    • kerahsiaan murid
    • bertanggungjawab
  • kemahiran bimbingan
    • memberikan perhatian
    • kemahiran mendengar dengan aktif
    • kemahiran berempati
teknik modifikasi tingkah laku
  • menggunakan prinsip peneguhan
    • tingkah laku dipengaruhi oleh akibat
    • tingkah laku boleh dibentuk, dikekalkan, diteguhkan atau dilemahkan
    • bertindak berdasarkan kepada tingkah laku yang diberi ganjaran akan diulang manakala yang tidak diberi ganjaran dilupus
    • peneguhan positif (ganjaran) adalah lebih berkesan daripada dendaan
  • sistem modifikasi tingkah laku yang berstruktur
    • sistem kontrak tingkah laku
    • sistem token
  • pelan intervensi pengurusan kendiri tingkah laku murid
    • tetapkan tingkah laku murid
    • beri kesedaran kepada murid
    • matlamat yang realistik
    • bincangkan akibat
    • bina sistem pengurusan kendiri
    • guru memantau. beri peluang kepada murid untuk mengurus
    • penilaian berterusan. ubah jika perlu

0 comments:

Post a Comment