PERSPEKTIF AHLI FALSAFAH
Socrates (469-399 SM)
 
- cenderung kpda penaakualan kritikal dan komitmen beliau trhadp ketelusan – rol model yg harus di contoh
- prnah mnjdi askar smasa perang Peloponnesian dn kerja sbgi pngukir batu
- menghbiskan msanya brsama gol muda
- berbincg mengenai isu2 yg berkaitan dgn:-



o ilmu
o nilai
o politik
- enggan menerima bayaran atas prkhidmatan yg diberi
- didapati brsalah ats tuduhan mrosakkn jiwa gol muda serta cmpur tgn dlm hal agama Athens
- minum hemlock utk bunuh diri

Plato (427 – 347) 
- anak murid socretes dan guru kpada Aristotle

- plato tlh mngmbil alih tmpt socretes stlh kematiannya sbgai sorng guru kpda penuntuk ilmu di Yunani
- 385 SM mnubuhkn sekolah kpunyaan sndiri – ACADEMY
- m/pljaran
o biologi
o matematik
o teori politik
o falsafh
- plato trknl dgn krya DIALOGUE
- kaedah socratiik menekankan aktiviti kumpulan – sesi soal jawab murid akn meningktkn pemhaman isu yg dibhskn

Peranan Guru mnurut PLATO
perihatin trhdp anak murid masing2
menjaga kebajikan demi masa dpn yg cerah
pendidikan disiftkan sbgi satu entity moral
mengenallpsti tahap dan had ilmu yg dimiliki oleh murid

Aristotle (384 – 322 SM) 
- anak murid Plato dan guru Iskandar Dzulkarnain
- penulisan amat luas merangkumi sastera,fizik,metafizik,puisi,logic,retorik,politik,etika,biologi,zoology
- stlh mnghabiskan msa 20 thun mnuntu ilmu dibwh plato, beliau bertugas sbgi guru di ACADEMY – ajar m/p retorik (teknik memujuk)
- kuliah Aristotle dikategorikn 2 jenis :-
o prbincgn yg terperinci utk kuumpulan murid yg berada di peringkt lanjutan (pagi)
o prbincgn umum utk org awm (petang)
- smasa mngajar beliau akan berjalan2 ke sana sini
- x wujud persaingan antara budaya dgn Tuhan

Mahtma Ghandi (1869 – 1948) 

- seorang yg telus dan tulus
- pemikiran beliau dianggp sbgai ajaran agama – MAHATMA
- berjuang dalam hidupnya demi kepentingan rkyt india
- dianggap suara golongn yg tertindas di india atupn di luar
- berkebolehn menyelesaikan malsh2 yg dihadapi rakyt india baik dri segi politik atau ekonomi
- prinsip hidup beliau
o ahimsa
o tidk bersift penetgn
o kebenrn
o kepercayaan

0 comments:

Post a Comment