Download File

Pro Forma Kursus
Program Sarjana Muda Perguruan Dengan Kepujian
(Pengajian Profesional)


Nama Kursus
Asas Kepemimpinan dan Perkembangan Profesional Guru
(Leadership and Teacher Professional Development)

Kod Kursus  
EDU 3108

Kredit             
3(3+0)

Jam Kontak
45 jam

Bahasa Pengantar
Bahasa Melayu/Bahasa Inggeris

Prasyarat   
Tiada

Semester       
Pertama/Kedua

Hasil Pembelajaran          
  1. Menjelaskan konsep profesion,etika, akauntabiliti dan kesantunan profesionalisme keguruan.
  2. Mengenal pasti ciri-ciri guru sebagai seorang profesional
  3. Menganalisis peringkat perkembangan  kerjaya dari guru permulaan ke peringkat yang lebih tinggi.
  4. Merancang perkembangan diri sebagai profesional.
  5. Melaksanakan  peranan  dan tugas guru dalam pelbagai aspek pengurusan  di sekolah.
  6. Menampilkan ciri-ciri kepimpinan yang bersesuaian  dengan profesion.

Sinopsis         
Kursus ini membincangkan konsep profesion; ciri-ciri guru sebagai seorang profesional; etika,  akauntabiliti dan kesantunan guru; peringkat perkembangan guru; kepemimpinan dan peranan guru; kemahiran profesional
dan tanggungjawab guru dalam pelbagai aspek kepemimpinan di sekolah.

This course discusses the concept of a profession; characteristics of a  teacher as a professional; ethics
accountability and teacher politeness; stages of teacher development; leadership and roles of teachers; professional skills and responsibilities of teachers in  various aspects of  leadership  in schools.

Tajuk
Kandungan
Jam
1.
Konsep Mengajar Sebagai Satu Profesion
·     Konsep profesion dan profesionalisme
·     Ciri-ciri guru sebagai seorang profesional

4
2.
Kod Etika Dan Akauntabiliti Keguruan
·         Konsep etika
·         Kod Etika Keguruan Malaysia
·         Akauntabiliti Keguruan
·         Integriti guru
5
3.



Isu-isu Etika Guru
·         Kesantunan guru
·         Kepedulian guru
·         Penampilan guru
·         Berniaga di sekolah
·         Kerjaya sambilan
·         Pengurusan masa
·         Pengurusan kewangan
4
4.
Peringkat  Perkembangan Guru
·     Guru permulaan (novice)
·     Guru cekap (competent)
·     Guru berkesan (effective)
·     Guru mahir (expert)
·     Guru pakar (master)
4
5.
Peranan Guru Sekolah Rendah
·     Pengamal ilmu dan kemahiran
·     Pembimbing
·     Pengamal reflektif
·     Penyelidik
·     Agen sosial
·     Agen perubahan
·     Pengganti ibu bapa
·     Pembentuk tingkah laku
·     Pengurus pembelajaran
6
6.
Kepemimpinan Guru
·         Asas kepemimpinan
·         Jenis-jenis kepemimpinan
·         Teori kepemimpinan guru
·         Kepemimpinan sekolah
·         Cabaran  kepemimpinan
6
7.
Struktur  Organisasi  Pendidikan
·         Struktur organisasi Kementerian Pelajaran Malaysia 
·         Struktur organisasi sekolah-sekolah
·     Tugas dan tanggungjawab guru
·     Jangkaan guru

6
8.
Perkembangan Profesional Guru:  Pembelajaran  
Sepanjang Hayat
·         Pelan pembelajaran peribadi
·         Budaya membaca
·         Budaya menyelidik
·         Budaya berfikir/reflektif 
      -   penulisan jurnal reflektif
      -   pengurusan portfolio
·         Budaya musyawarah/berbincang
·         Budaya kolaborasi dan koperatif
·         Pembelajaran autentik (hands-on)
·         Latihan dalam perkhidmatan
·         Akses maklumat  pelbagai sumber

10


JUMLAH
45

Pentaksiran    
Kerja Kursus                                                                      (50%)

Peperiksaan                                                                       (50%)
                                                                                      
Rujukan Asas
Cunningham,W.G. &  Cordeiro,P.A.(2005). Educational    leadership:A problem-based approach.(3rd  ed.).
London: Allyn & Bacon.

Hurst,B. & Reding,G. (2006).Professionalism in teaching.
(2nd ed). Ohio: Pearson Merrill Prentice Hall.

Juzzar,M. & Algozzine,R.(2005).Critical issues in
 educational leadership.
London: Allyn & Bacon.

Rujukan Tambahan



















Day, C. (1999). Developing teachers: The challenges of lifelong learning. London: Falmer Press.

Fullan,M.(2000).Educational leadership.San Francisco:John
       Wiley & Sons,Inc.

Johns,C.(2004).Becoming a reflective practioner.(2nd ed.). Oxford: Blackwell Publishing Ltd.

Kendall-Seatler,S.(2005).Reflective readers:Primary professional studies.Exeter,U.K.:Learning Matters.

Universiti Kebangsaan Malaysia.(2002). Profesion
 perguruan: Cabaran pendidikan masa kini.
Bangi:Universiti Kebangsaan Malaysia

Schon,D.A.(1983).The reflective practitioner:How professionals think in action. London:Basics Books.

Schon,D.A.(1987).Educating the reflective practitioner: Toward a new design for teaching and learning in the professions. San Francisco: Jossey Bass Ltd.







0 comments:

Post a Comment