Download File

Pro Forma Kursus
Program Sarjana Muda Perguruan Dengan Kepujian
(Pengajian Profesional)





Nama Kursus

Perkembangan Kanak-kanak

(Child Development)
Kod Kursus 
EDU3102
Kredit           
3 (3+0)
Jam Kontak
45 jam
Bahasa Pengantar
Bahasa Melayu/Bahasa Inggeris
Prasyarat 
Tiada
Semester   
Pertama/Kedua
Hasil Pembelajaran    
  1. Menjelaskan  fitrah kejadian manusia daripada aspek
    agama dan biologi.
  2. Menerangkan prinsip-prinsip asas perkembangan
    kanak-kanak.
  3. Menghuraikan faktor-faktor yang mempengaruhi perkembangan kanak-kanak.
  4. Membuat perkaitan faktor-faktor yang mempengaruhi  peringkat perkembangan kanak-kanak dengan
    teori–teori perkembangan yang berkaitan.
5.    Mengaplikasi teori-teori perkembangan dalam
pengajaran dan pembelajaran.
6.    Mengenal pasti kategori dan ciri-ciri  kanak-kanak berkeperluan khas.
7.    Mempamerkan sifat-sifat bersyukur  atas anugerah
Tuhan semasa melaksanakan pengajaran dan
pembelajaran.

Sinopsis         
Kursus ini merangkumi proses perkembangan  kanak-kanak
dari sudut fitrah  kejadian manusia menurut perspektif
agama dan biologi; faktor-faktor yang mempengaruhi  perkembangannya; prinsip-prinsip asas perkembangan;
peringkat-peringkat perkembangan dan teori-teori yang
berkaitan; implikasi terhadap pengajaran dan pembelajaran
serta ciri-ciri kanak-kanak berkeperluan khas.

This course encompasses the developmental process of a
child, nature of human beings from the religious and
biological perspectives; factors that influence the
development of the child; basic principles of child
development; different stages of development; the
underpinning theories of child development; implications on
teaching and learning; development of children with special
needs.

Tajuk
Kandungan
Jam
1.
Fitrah Kejadian Manusia.
·         Perspektif agama
·         Perspektif  biologi
3
2.
Perkembangan Kanak-kanak
·         Konsep asas  perkembangan kanak-kanak
·         Prinsip-prinsip asas perkembangan kanak-kanak
·         Faktor-faktor yang mempengaruhi
perkembangan kanak-kanak
-      Baka dan Persekitaran (Nature and Nurture)
-      Perbezaan Individu
6
3.
Peringkat-Peringkat Perkembangan Kanak-Kanak
Dan Teori-Teori Perkembangan Yang Berkaitan
·          Perkembangan fizikal
-       Prenatal
-       Bayi
-       Kanak-kanak
-       Awal remaja
·          Implikasi terhadap pengajaran-pembelajaran
6







4.
Peringkat-Peringkat Perkembangan Kanak-Kanak
Dan Teori-Teori Perkembangan Yang Berkaitan
·         Perkembangan Kognitif dan Bahasa
-      Prenatal
-      Bayi
-      Kanak-Kanak
-      Awal remaja
·         Implikasi terhadap pengajaran dan pembelajaran
6
5.
Peringkat-Peringkat Perkembangan Kanak-Kanak
Dan Teori-Teori Perkembangan Yang Berkaitan
·         Perkembangan sosio-emosi (rohani, sosial,
emosi  dan moral)
-      Prenatal
-      Bayi
-      Kanak-Kanak
-      Awal remaja
·         Implikasi terhadap pengajaran-pembelajaran
8
6.
Perkembangan  Kendiri
·        Personaliti
-      Teori dan konsep
-      Klasifikasi personaliti
-      Faktor-faktor yang mempengaruhi
personaliti
-      Implikasi terhadap pengajaran dan
pembelajaran

·        Konsep Kendiri
-      Teori dan pengertian konsep kendiri
-      Jenis konsep kendiri
-      Faktor-faktor yang mempengaruhi
pembentukan konsep kendiri
-      Implikasi  terhadap pengajaran dan
pembelajaran
6
7.
Kanak-Kanak  Berkeperluan Khas
·         Kategori kanak-kanak berkeperluan khas
·         Ciri-ciri kanak-kanak berkeperluan khas
·         Implikasi  terhadap pengajaran dan pembelajaran

10



JUMLAH
45
Pentaksiran    
Kerja Kursus                                                                           (50%) 
                                                                                                                          
Peperiksaan                                                                            (50%)  
                                                                                                       
Rujukan Asas

McDewitt,T.M. & Ormrod, J.E.(2004).Child development:
        Educating and working with children and adolescents.
         
(2nd ed). New Jersey: Pearson  Prentice Hall.

Santrock,J.W.(2004).Child development.(10th ed.).Boston, Mc
       Graw-Hill.

Woolfolk, A.E. (2004). Educational psychology(9th ed.).
         Boston, MA: Allyn and Bacon.

Rujukan Tambahan


Berk,L.E.(2000).Child development. (5th ed.).Boston, MA: Allyn
       and Bacon.

Gage, N.L & Berliner, D.C. (1999).Educational psychology.
       Boston:Houghton Mifflin Co.

Keenan, T. (2002) An introduction to child development.London:
       Sage.

Sigelman, C.K. (1999) Life-span human development (9th ed).
       Belmont, CA:Brooks/Cole.

Swanson,H.L.,Harris,K.R. & Graham,S.(Eds.)(2005).Handbook of
      learning disabilities.London:The Guiford Press.


0 comments:

Post a Comment