Analisis Falsafah Pendidikan Kebangsaan
Dua aspek yang perlu ditekankan dalam menganalisis FPK iaitu cabang-cabang falsafah dan elemen-elemen yang terkandung. Analisis FPK merujuk kepada cabang-cabang falsafah:-
Metafizik
Epistemologi
Aksiologi
Logik
Cabang Falsafah
Ciri-ciri FPK
Implikasi
Metafizik





Menyeluruh dan bersepadu.
Maksudnya: badan ilmu sejagat yang harus diajar oleh guru dan dipelajari oleh murid


§ Potensi dan kebolehan individu penting untuk berkembang secara menyeluruh dan bersepadu

Epistemologi
Usaha yang berterusan.
Maksudnya: ilmu sentiasa berubah,
Tiada ilmu mutlak
§ Penyesuian diri mengikut peredaran zaman dan perkembangan semasa amat penting, misalnya teknologi maklumat(ICT), k-ekonomi dan sebagainya,
§ Perubahan ilmu akan menggalakkan perkembangan pengetahuan dan kemahiran diri,
§ Penekanan kepada pembelajaran sepanjang hayat
Aksiologi
(i)Kepercayaan dan kepatuahan kepada Tuhan.
Maksudnya:l unsur kewujudan, peranan agama,
(ii)Berakhlak mulia dan betanggungjawab.
Maksudnya: peranan nilai moral, etika dan sahsiah
§ Peranan hubngan vertikal (iaitu: individu dengan Tuhan),
§ Peranan hubungan mendatar( iaitu: individu dengan orang lain, individu dengan alam sekeliling,
§ Penerimaan Tuhan sebagai Pencipyta yang Maha Esa
§ Kepentingan pengajaran agama dan moral,
§ Fokus kepada pembinaan insan,
§ Penekanan kepada perkembangan sahsiah
Logik
Berketerampilan.
Maksudnya:kepentingan penaakulan sah dan tidak sah.
§ Keperluan prosedur kerja yang sistematik dan betul
§ Pemupukan kompetensi diri
Analisis FPK yang merujuk kepada elemen-elemen yang terkandung pula adalah:-
Elemen-elemen FPK
Implikasi
Pendidikan suatu usaha berterusan
§ Pendidikan adalah suatu proses pemerolehan dan pemindahan ilmu, kemahiran dan nilai murni,
§ Proses pemerolehan dan pemindahan berlangsung secara berterusan bermula dari kecil sehingga ke akhir hayat,
§ Pendidikan awal kanak-kanak amat penting untuk membentuk asas sahsiah kanak-kanak yang berada dalam lingkungan umur antara satu hingga enam tahun,
§ Sahsiah yang dibentuk akan terus berkembang sepanjang tempoh persekolahan,
§ Setelah tamat persekolahan, setiap individu masih terus meningkatkan ilmu, kemahiran dan akhlak mereka,
§ Proses pendidikan yang berterusan bagi membantu individu menyesuaikan diri dengan pelbagai perubahan.
Perkembangan potensi individu
§ Setiap individu telah diberkati Tuhan dengan bakat dan potensi dan kebolehan yang mungkin terpendam,
§ Bakat, potensi dan kebolehan akan terjelma melalui interaksi sosial dengan orang lain dan alam sekeliling,
§ Pendidikan seharusny memberi peluang individu unbtuk berkembang bakat, potensi dan kebolehan mereka.
Perkembangan individu secara menyeluruh dan bersepadu
§ Bakat, potensi dan kebolehan tidak boleh dikembangkan secara berasingan, sebaliknya dihubungkait atau diselaraskan bagi mengelakkan pertentangan antara satu sama lain,
§ Perkembangan dan peningkatan seelok-eloknya merangkumi empat aspek, iaitu intelek, rohani, emosi dan jasmani.
Insan yang seimbang dan harmonis
§ Amat penting bagi individu memiliki ilmu(intelek), sahsiah yang baik(emosi), percaya kepada Tuhan serta mempunyai akhlak yang baik(rohani) dan kesihatan diri yang baik(jasmani)
§ Keseimbangan antara keempat-empat aspek di atas akan menghasilkan individu yang mampu hidup secara harmonis dengan diri dan orang lain,
§ Individu sedemikian memiliki ketahanan untuk menghadapi segala cabaran hidup serta sanggup berhadapan dengan apa jua masalah yang timbul.
Unsur intelek
§ Mempunyai kemahiran asa 3M: membaca, menulis dan mengira,
§ Sering berusaha untuk memperoleh dan mengembang ilmu yang benar,
§ Berkemahiran untuk berfikir secara kreatif, kritikal dan reflektif,
§ Sanggup untuk berkongsi ilmu dengan orang lain dan persekitaran(menyebarluaskan ilmu)
Unsur rohani
§ Menyedari dan percaya kepada Tuhan,
§ Bersyukur dengan pemberian Tuhan,
§ Berakhlak mulia dan berpegang kepada nilai-nilai murni.
Unsur emosi
§ Mempunyai emosi yang matang dan stabil,
§ Memiliki dan memupuk perasaan kasih sayang,
§ Mempunyai sifat kekitaan dan perpaduan.
Unsur jasmani
§ Menyedari tentang kepentingan kesihatan fizikal,
§ Mengembangkan bakat dan kemahiran teknikal, manipulatif dan sosial,
§ Menggunakan kemahiran kecergasan fizikal untuk memanfaatkan masyarakat.
Kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan
§ Mengakui tentang kewujudan Tuhan,
§ Mengakui Tuhan sebagai Pencipta manusia dan alam,
§ Menyedari bahawa hukum dan fenomena alam merupakan peraturan yang ditetapkan oleh Tuhan,
§ Menyedari bahawa individu bertanggungjawab sepenuhnya ke atas segala perbuatan dan tindakannya,
§ Mengamalkan segala ajaran agama yang dianuti
Rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan
§ Cintai ilmu pengetahuan
§ Berusaha memupuk budaya ilmu dan budaya membaca,
§ Mempunyai fikiran yang luas dan terbuka
Rakyat Malaysia yang berketerampilan
§ Mempunyai kecekapan dan kompetensi diri,
§ Berkebolehan untuk menjalankan tugas dengan semprna,
§ Berpandangan jaun dan berinisiatif,
§ Memupuk pembawaan diri yang baik
Rakyat Malaysia yang berakhlak mulia
§ Mempunyai perwatakan diri yang baik,
§ Berpegang kepada nilai-nilai murni dan moral sebagai prinsip hidup.
Rakyat Malaysia yang bertanggungjawab
§ Boleh dipercayai
§ Menyedari bahawa setiap tugas dan tanggungjawab merupakan amanah dan harus dilaksanakan dengan baik
§ Menjalankan tugas dengan amanah, bersih dan cekap,
§ Mematuhi peraturan dan undang-undang negara,
§ Berusaha untuk meningkatkan diri, keluarga, masyrakat, agama, bangsa dan negara.
Rakyat Malaysia yang berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri
§ Berfikiran waras dan berjiwa tenang,
§ Mempunyai daya ketahanan yang kuat untuk menghadapi cabaran hidup.
Rakyat Malaysia yang dapat memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyrakat dan negara
§ Berusaha untuk memupuk perpaduan rakyat melalui sifat toleransi, bertimbang rasa, kekitaan, hormat-menghormati dan sebagainya,
§ Berusaha untuk memajukan ekonomi negara berdasarkan dasar-dasar yang ditetapkan,
§ Sering mengekalkan kestabilan politik dan keamanan negara,
§ Mematuhi perlembagaan dan peraturan negara,
§ Mempertahankan maruah diri, profesion, agama, bangsa dan negara.
Berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri
§ Mempunyai daya tahan fizikal dan mental yang tinggi,
§ Berkebolehan untuk mengharungi liku-liku hidup
Sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara
§ Menjadikan Rukunegara sebagai amalan hidup,
§ Memupuk kesefahaman keluarga,
§ Mematuhi norma masyarakat,
§ Cintakan negara.
Implikasi FPK terhadap Sistem Pendidikan Negara
Hasil daripada pembelajaran dan pemahaman tentang FPK, dapat disimpulkan beberapa implikasi terhadap sistem pendidikan negara. Pertama, FPK adalah satu dokumen rasmi yang menggariskan hasrat Kerajaan terhadap sistem pendidikan negara ini serta matlamat pendidikan dengan jelas. Oleh itu, kandungan FPK hendaklah dihayati dan diusahakan oleh kaum politik pendidik bagi memastikan hasrat Kerajaan dan matlamat pendidikan tercapai. Dalam pada itu, amat penting agar FPK dijadikan satu garis panduan dan rujukan kaum pendidik semasa mereka melaksanakan tugas-tugas pendidikan serta fungsi-fungsi pendidikan masing-masing.
Kedua, para pendidik hendaklah memainkan peranan aktif dalam merealisasikan FPK. Dalam hal tersebut, mereka hendaklah bersifat terbuka terhadap perubahan yang pesat dalam bidang sains dan teknologi terutamanya dalam bidang Teknologi Maklumat dan Komunikasi. Sehubungan itu mereka seharusnya bersedia untuk menimba ilmu dan kemahiran-kemahiran baru berkaitan dengan pengajaran dan pembelajaran, kemudian berani dan sanggup melaksanakan inovasi dalam proses pengajaran dan pembelajaran bilik darjah bagi mata pelajaran yang diajar.
Ketiga, para pendidik perlu menyedari hakikat bahawa tugas dan tanggungjawab mereka bukan hanya terbatas dan tertumpu pada penyampaian ilmu dan kemahiran sahaja. Malahan pembentukan modal insan itu juga perlu diberi perhatian yang serius. Adalah diharapkan agar generasi muda menjadi individu yang berkembang secara menyeluruh dan seterusnya berupaya menyumbangkan ilmu, kemahiran, masa dan tenaga mereka demi keluarga, masyarakat dan negara.
Konklusinya, jelas terbukti bahawa sekiranya setiap pendidik berpegang kepada FPK dalam menjalankan tugas dan tanggungjawab profesional mereka, sudah pasti matlamat dasar pendidikan negara akan menjadi satu kenyataan dan bukan hanya satu impian sahaja.

3 comments: