TOKOH-TOKOH FALSAFAH PENDIDIKAN ISLAM

Ibn Bajjah
Umat Islam dipercayai telah sampai ke Sepanyol pada zaman sahabat lagi. Kedatanganmereka telah berjaya mempengaruhi kehidupan masyarakat di sana khususnya dalam bidangyang berkaitan keilmuan dan ketarnadunan. Bahkan kesan tamadun Islam masih dapatdilihat sehingga ke hari ini.


Ibn Maskawaih
 Orang yang mengasaskan teori evolusibn Maskawaih atau nama sebenarnya Abu Ali bin Ahmad bin Muhammad bin Yaakub binMaskawaih merupakan ilmuwan Islam yang terpenting. Walaupun pemikiran falsafahnyatidak banyak dibicarakan tetapi beliau telah mengemukakan berbagai-bagai teori falsafahpenting yang menjadi asas kepada pemikiran falsafah tokoh-tokoh selepasnya.

Ibn Haitham
 Kajian sainsnya digunakan oleh BaratIslam sering kali diberikan gambaran sebagai agamayang rnundur lagi memundurkan. Islam juga dikatakan tidak menggalakkan umatnyamenuntut dan menguasai pelbagai lapangan ilmu. Kenyataan dan gambaran yang diberikanitu bukan sahaja tidak benar tetapi bertentangan dengan hakikat sejarah yang sebenarnya.

Jabir Ibn Haiyan
 Bapa Ilmu KimiaJabir Ibn Haiyan (750-803 Masihi), yang lebih akrab dipanggil "Si Geber dari AbadPertengahan" juga dikenali sebagai "Bapa Ilmu Kimia Dunia". Beliau yang nama penuhnyaAbu Musa Jabir Ibn Hayyan, telah berhasil menempatkan dirinya sebagai ilmuwan terkemukasejak dia mengamalkan bidang perubatan dan alkimia di Kufah (sekarang Iraq) di sekitartahun 776 Masihi yang silam.

Badi'uzzaman Sa'id Nursi
 Tokoh Mujahid dan Mujadid Islam Abad ke 14HSetelah enam ratus tahun bertapak sebagai sebuah kerajaan agung, sejarah menyaksikandetik detik kemuncak kelemahan Kerajaan Uthmaniyah. Sebenarnya detik yang berlakudisekitar awal abad ke 14H itu, diancam oleh pelbagai serangan dalaman dan luaran secaraterancang.

Ibn Rusyd
 Ibnu Rusyd atau nama lengkapnya Abu Walid Muhammad Ibnu Ahmad lahir di Kardova padatahun 1126. Beliau ahli falsafah yang paling agung pernah dilahirkan dalam sejarah Islam.Pengaruhnya bukan sahaja berkembang luas didunia Islam, tetapi juga di kalanganmasyarakat di Eropah. Di Barat, beliau dikenal sebagai Averroes.

Al-Ghazali
 Imam Al-Ghazali lebih dikenali sebagai ulama tasawuf dan akidah. Oleh sebab itusumbangannya terhadap bidang falsafah dan ilmu pengetahuan lain tidak boleh dinafikan.Al-Ghazali merupakan seorang ahli sufi yang bergelar "hujjatui Islam".

Al-Farabi
 Digelar Aristotle kedua.Tulisan ahli falsafah Yunani seperti Plato dan Aristotle mempunyai pengaruh yang besarterhadap pemikiran ahli falsafah Islam. Salah seorang ahli falsafah Islam yang terpengaruhdengan pemikiran kedua tokoh tersebut ialah Al-Farabi.

Ibn Tufail
 Ahli falsafah yang mendahului zaman.Dunia Islam telah melahirkan ramai ahli falsafah yang hebat. Namun begitu, falsafah Islamtetap dianggap sebagai satu kelompok yang hilang dalam sejarah pemikiran manusia. Makatidak hairanlah, sejarah lebih mengenali tokoh-tokoh falsafah Yunani dan barat jikadibandingkan dengan ahli falsafah Islam.

Ibn Qayyim
 Menghuraikan falsafah ekonomi Islam.Ibn Qayyim al-Jawziyyah (691/1292 - 751/1350) bukanlah tokoh yang asing dalam kalanganorang Islam, tetapi ramai yang tidak tahu pemikiran dan sumbangannya dalam falsafahekonomi Islam. Ibn Qayyim banyak membincangkan konsep kekayaan dan kemiskinan,ekonomi dan zakat, konsep faedah, riba al-fadi dan riba al-nasiiah, dan mekanisme pasaran.

Al-Biruni
 Ahli falsafah yang serba boleh.Pada zaman awal kedatangan Islam, masyarakat Islam tidak begitu terdedah kepada ilmufalsafah. Walau bagaimanapun menjelang abad ke-3, para sarjana Islam mulai memberikanperhatian kepada persoalan dan pemikiran yang berkaitan dengan falsafah.

Al-Razi
 Karyanya menjadi rujukan dunia Eropah.Al-Razi merupakan seorang tokoh falsafah Islam yang banyak menimbulkan kontroversidalam bidang ilmu falsafah. Sikap dan pemikirannya dikatakan cenderung kepada pemikiran

dan teori ahli falsafah Yunani kuno seperti Plato. Oleh sebab itu, ramai dalam kalangan ahlifalsafah muslim yang mengecamnya, mereka tidak setuju dengan sebahagian pendapatnyayang pro-platonisme.

Ibn Sina
 Ibnu Sina merupakan doktor Islam yang terulung. Sumbangannya dalam bidang perubatanbukan sahaja diperakui oleh dunia Islam tetapi juga oleh para sarjana Barat. Nama sebenarIbnu Sina ialah Abu Ali al-Hussian Ibnu Abdullah. Tetapi di Barat, beliau lebih dikenali sebagaiAvicenna.

Ibn Khaldun
 Kemukakan teori ekonomi IslamIbn Khaldun atau nama sebenarnya Wali al-Din Abd al-Rahman bin Muhammad bin AbuBakar Muhammad bin al-Hasan lahir di Tunis pada 1 Ramadan 732H Keluarganya berasaldaripada keturunan Arab Hadramaut yang pernah menetap di Serville, Italy, dan SepanyoLAkhirnya berpindah dan menetap di Afrika Utara semasa pemerintahan Hafs Abu Zakariyya,pemerintah Tunis pada waktu itu.

Malik Ben Nabi
 Tokoh pemikir yang setanding dengan IqbalMalik Ben Nabi dilahirkan di Constantine, sebuah kota di Algeria Timur pada tahun 1906.Beliau mendapat pendidikan awal di sebuah Madrasah al-Quran di Perancis. Disebabkankepintaran dan kepandaiannya, Malik mendapat biasiswa bagi meneruskan pengajiannyadalam kelas persediaan selama dua tahun di sekolah El-Djelis di Constantine.

0 comments:

Post a Comment