Temubual Kaunseling Kali Pertama
3.1         FASA 1- Memulakan Sesi 
Keadaan tempat merupakan satu perkara penting dalam hubungan kaunseling. Kaunselor sebaiknya mewujudkan tempat yang mempunyai unsur-unsur teraputik yang wujud elemen-elemen penyembuhan seperti bilik yang berhawa dingin, dengan warna yang lembut dan hiasan-hiasan bilik yang menarik serta jauh dari gangguan yang boleh menyebabkan proses kaunseling terencat seperti bunyi bising dan sebagainya.


Selain dari itu, jarak duduk antara kaunselor dan klien merupakan sesuatu yang dapat membantu komunikasi antara mereka. Menurut Brammer, (1973) jarak kedudukan kerusi semasa temu bual lazimnya berbeza-beza yang bergantung bagaimana mesra, selesa dan ikut serta klien sendiri. Sesetengah orang lebih suka bersemuka dalam jarak terlalu dekat kerana mereka rasa selamat dan dikawal. Jelas di sini, keyakinan klien terhadap kaunselor dapat dibentuk melalui kedudukan interaksi antara kaunselor dan klien mengikut kesesuaian dan mengambil kira faktor silang budaya.

Dalam fasa ini juga seharusnya kaunselor menunjukkan minat yang besar untuk mendengar pengaduan kliennya melalui beberapa cara sebagai menandakan ia bersedia, seperti merenung tepat ke muka klien dengan bersungguh-sungguh, mencondongkan badannya ke hadapan, lebih dekat ke arah klien, mengangguk-anggukkan kepala ataupun berpeluk tubuh menandakan ia sanggup menyimpan rahsia.

Amalan kaunseling Islam bermula dengan taaruf.  Taaruf ertinya pengenalan. Pada pertemuan yang pertama kali, seorang klien datang berjumpa dengan kaunselor tentulah banyak perkara yang tidak diketahui antara satu sama lain. Oleh itu masing-masing akan cuba mengenali antara satu sama lain seperti bertanyakan nama, alamat tempat tinggal dan lain-lain perkara yang asas dalam perkenalan. Konsep taaruf dilihat sama dengan membina hubungan yang mana proses ini menggalakkan interaksi awal antara kaunselor dan klien.  Persamaan ini juga ada pada amalan memulakan sesi kaunselor pelajar  sekolah-sekolah di bawah Kementerian Pelajaran Malaysia yang menggunakan borang latar belakang Ala Konseptualisasi Kes Lewis – Fessel dan borang catatan pertemuan.

Peringkat awal dalam proses kaunseling merupakan proses membuka rahsia serta mengeratkan hubungan antara kaunselor dan klien. Menurut Buchheimer dan Balogh (1961) menjelaskan:

The counselor as a collaborator as he work with the client in the process of self-exploration, probleam-solving and gaining new perceptions into a person’s life situation. The counseling process is both intimate and objective”.

 Intimate yang dimaksudkan adalah hubungan dua insan yang begitu rapat dan mereka dapat meluahkan perasaan secara jujur dan ikhlas manakala objektif pula merupakan usaha kaunselor yang cuba membantu meyelidik dan mengenalpasti perasaan dan sikap klien yang akan membantu membuka jalan penerokaan diri yang lebih luas.

Kaunselor perlu berinteraksi  dengan baik, menunjukkan empati, ketulenan, kemesraan dan anggapan positif kepada klien. Keadaan mesra ini diperlukan supaya klien lebih bersedia untuk  berkongsi masalahnya serta bercerita lebih lanjut.  Antaranya dengan mengaplikasi kemahiran interpersonal. Kemahiran komunikasi interpersenol merujuk kepada kemahiran dalam perhubungan seseorang secara bersemuka dengan seseorang yang lain dalam menyampaikan mesej dan diharapkan mesej itu difahami. Apabila kaunselor menggunakan kepakaran interpersonel ini, klien akan merasakan kehadirannya diterima, dihargai dan di sinilah tempatnya yang paling selamat untuk berkongsi masalah.
Proses temubual juga melibatkan kemahiran mendengar.  Kaunselor hendaklah memberi tumpuan pendengaran kepada semua aspek terhadap klien. Ini mencerminkan betapa hormat, bersemangat dan bertenaganya kaunselor terhadap permasalah klien.  Patterson (1969) mengatakan, kaunselor hendaklah dapat memahami perasaan yang sedang dialami oleh klien, serta mendengar apa sahaja yang diperkatakan oleh klien dan memberi peluang supaya klien dapat menceritakan masalah  kepadanya. Ini juga melahirkan rasa kemesraan yang antara kaunselor dan klien. Proses interaksi dalam tembual kaunselor – klien ini penting dalam menentukan kelangsungan sesi kaunseling.
Pada peringkat ini klien memerlukan banyak bantuan daripada kaunselornya kerana pada masa ia akan menggantungkan harapan sepenuhnya untuk mengadu. Justeru itu kaunselor perlu menyediakan suasana menolong yang membolehkan klien berterus terang, terbuka dan bebas berkata apa sahaja. Suasana ini dapat dibentuk melalui proses perkenalan antara kaunselor dan kliennya seperti memperkenalkan nama, usia, hobi dan sebagainya. Kaunselor mungkin memulakan sesi dengan bertanya khabar dengan bahasa yang penuh penerimaan. Contohnya:
·                     Apa khabar ? Terima kasih banyak  kerana sudi datang ke sini.
·                     Apa khabar? Saya hargai kehadiran awak. Terima kasih banyak.
Kaunselor boleh mengambil masa beberapa minit untuk berbual ringan dengan klien. Masa yang terlalu panjang tidak digalakkan diambil pada fasa ini kerana dikhuatiri topik yang diperkenalkan mungkin akan mengalih perhatian klien kepada topik tersebut sebaliknya bukan isu yang akan dibawa. Contohnya,
·                     Saya sudi bantu saudara melalui perbincangan kita selama 30 minit.
·                     Kita ada masa 40  minit, ceritakan pada saya apa yang merunsingkan saudara .
Matlamat awal dalam proses kaunseling perlu ditentukan dan dijelaskan kepada klien. Terdapat klien yang menyedari dengan jelas akan masalahnya dan tujuan ia berjumpa dengan kaunselor. Ada juga klien yang mengemukakan masalah awal kepada kaunselor yang bukan masalah utama yang akan menjadi topik perbincangan dengan kecenderungan menyelesaikan masalah yang mungkin lemah, pertengahan atau tinggi. Apa pun, kaunselor mesti memastikan bersama klien apakah matlamat yang ingin dicapai diakhir sesi. Engelkes dan Vandergeot (1982) mengatakan ‘baharulah kita sebagai kaunselor yang menggunakan kemahiran membantu klien itu mencapai objektifnya. Tanpa identifikasi yang cermat, pemilihan yang tepat, dan diskripsi perhatian untuk membantunya ke arah lebih selamat dan sempurna dalam objektifnya, akan merosakkan seluruh matlamat hubungan kaunseling dan bimbingan itu sendiri.

Dalam fasa ini juga kaunselor perlu mula mengasaskan struktur pertemuan dan menekankan batasan masa yang perlu dilalui disamping menggambarkan tanggungjawab menggerakkan temu bual ini terletak pada klien untuk menggunakan masa yang diberi sebaiknya.

3.2       FASA 2: Menstruktur Sesi Temu Bual

Kaunselor mesti mengambil berat mengenai aspek menstruktur sesi temu bual awal dan pada hubungan kaunseling jangka panjang kerana ia penting kepada klien terhadap gambaran apa yang akan berlaku dalam proses kaunseling. Menurut Egan (1990), penstrukturan adalah penerangan yang berkaitan dengan proses kaunseling yang dialami dalam usaha membentuk klien memahami diri dan menyelesaikan masalah yang dihadapi.Kaunselor yang serius dalam kerjanya memerlukan penglibatan dan struktur yang tegas. Pada pertemuan kali pertama ini kaunselor perlu menjelaskan kepada  klien mengenai peranan kaunselor, peranan klien, matlamat dan risiko klien bertemu kaunselor, kerahsiaan dalam kaunseling dan isu atau masalah yang akan ditumpukan.

Sesetengah ahli psikologi mengatakan proses menstruktur ini sebagai proses ‘kontrak’ apabila kedua belah pihak berjanji dan bersetuju  melakukan sesi kaunseling tersebut. Menurut Brammer (1973):

“…proses ini merupakan persetiaan antara pembantu dengan orang yang ingin ditolong bahawa mereka akan bekerjasama ke arah mencapai matlamat yang ditetapkan. Setiap orang daripada mereka akan memikul tanggungjawab tertentu dalam mencapai matlamat itu. Hasilnya nanti akan menjadi bukti bahawa pertolongan itu telah berjaya di mana pembantu juga bersetuju mencarikan beberapa jenis maklumat, membuat perancangan dan berikhtiar supaya proses menolong itu berjaya. Setelah ia mendapati ketiga-tiga pilihan yang dipilih itu, dia pun mengesah dan menghadkan data yang akan dipilih…”

Kontrak ini diikat antara klien dan kaunselor atas persetujuan kedua-dua belah pihak. Kesediaan klien menceritakan masalahnya tanpa segan silu sementara kesediaan kaunselor mendengar dengan cermat dan teliti, sambil memikirkan alternatif yang sesuai untuk diambil oleh kliennya merupakan satu jalinan ikatan kontrak.

            Menurut Zainal Abidin (2005), menstrukutur temubual adalah penting kepada klien. Anggapan-anggapan klien yang tidak realistik seperti masalah boleh diselesaikan dengan cepat, kaunselor adalah orang yang memberi nasihat perlu diperjelaskan awal-awal lagi. Antara perkara yang perlu ditekankan pada awal pertemuan ialah berkenaan dengan peranan kaunselor, peranan klien, matlamat dan kerahsiaan. Bagi memberi kefahaman kepada klien tentang proses kaunseling, kaunselor harus memberi tahu bagaimana kaunseling boleh membantu dengan menjelaskan cara-cara berinteraksi dalam setiap sesi termasuk peranan masing-masing.
Peranan kaunselor menurut Rogers (1962)  sebagai fasilitator yang membantu klien agar dia tidak bersifat defensif dan membantu klien melihat diri dan masalahnya dengan jelas.  Selain daripada itu, kaunselor juga sedia mendengar segala masalah yang dikemukakan. Contoh penstrukturan lisan yang dibuat berkenaan peranan kaunselor:
·                     Kita akan sama-sama  berbincang berkenaan masalah puan dan saya cuba membantu.
·                     Sebagai kaunselor anda, saya akan bersedia mendengar, memahami dan berinteraksi dengan anda.

Peranan klien juga dinyatakan lebih awal semasa penstrukturan.  Klien mestiliah komited untuk mencari penyelesaian masalahnya. Contohnya:
”Untuk menjadikan proses kaunseling kita bermakna dan berjaya, tanggungjawab proaktif terletak di tangan anda. Saya menghargai sekiranya anda dapat berkongsi apa sahaja demi memanfaatkan hubungan teraputik kita ini. Anda digalakkan membebaskan diri dari segala bentuk halangan dan meluahkan apa sahaja kepada saya.”
Begitu juga dengan kerahsiaan dan batas kerahsiaan kerana menjaga kerahsiaan dan maruah klien merupakan etika seorang kaunselor. Mengikut Kod Etika Kaunselor 1998, kaunselor hendaklah menjelaskan kepada klien mengenai keperluan, proses dan implikasi perkhidmatan kaunseling. Kaunselor hendaklah mencapai persetujuan dengan kliennya diperingkat awal sesi kaunseling mengenai batasan umur kerahsiaan. Apa-apa persetujuan di antara kaunselor dan klien mengenai kerahsiaan boleh disemak semula dan diubah dengan persetujuan bersama. Dalam kes di mana jelas terbukti bahawa klien, mengikut pertimbangan kaunselor menunjukkan dengan jelas, diri klien atau orang Iain berada dalarn keadaan bahaya, kaunselor hendaklah menggunakan budi bicaranya mengambil tindakan wajar untuk menjaga kepentingan klien dan orang lain yang terlibat.
Kod Etika Kerahsiaan dan limitasinya  juga diamalkan oleh Persatuan Kaunselor Amerika seperti berikut:
Counselling relationships and information resulting therefrom are kept confidential. However, there are the following exceptions to confidentiality; when disclosure is required to prevent clear and imminent danger to the client or others; when legal requirements demand that confidential material be revealed; when a child is in need of protection.”
                                                                       (CCA BORD, 1999)

Pada peringkat ini menurut kaunseling Islam merupakan peringkat  tafahum. Tafahum ertinya kefahaman. Pada peringkat ini klien dan kaunselor telah mengenali antara satu sama lain. Klien sudah boleh menceritakan segala konflik yang timbul pada dirinya yang mungkin melibatkan rahsia hidupnya kerana klien sudah boleh mempercayai kaunselor. Oleh itu kaunselor perlu cuba memahami konflik yang dialami oleh kliennya. 

Peranan kaunselor yang lain adalah membimbing klien terhadap pembentukan sikap bertanggungjawab terhadap tingkah lakunya disamping perlu berkhidmat dengan dedikasi, ikhlas, jujur dan membuktikan kemahiran dan kecekapan profesionalismanya. Kaunselor perlu menunjukkan kefahamannya semasa klien bercerita sama ada mencelah perbualan atau merumuskannya. Persediaan untuk mendengar klien dengan hati yang terbuka akan menambahkan keakraban hubungan klien dan kounselor seperti dalam tingkah laku tanpa lisan umpama gerak-geri, mimik muka, perubahan kedudukan postur badan dan sebagainya, bagi menambahkan perasaan hubungan antara kaunselor dan klien yang sebenarnya.


3.3       FASA 3: Matlamat Sesi Pertama
            Pertemuan antara kaunselor dan klien untuk yang pertama kali adalah penting kerana pada titik inilah klien mula membina perasaan percayakan kaunselornya. Proses ini secara tidak langsung membina hubungan baik melalui keyakinan dan rasa selamat yang diperolehi oleh klien semasa berada dalam sesi temu bual itu. Menurut  kaunseling Islam fasa ini merupakan fasa taawun. Taawun ertinya seimbang. Maksudnya ialah kedua-dua pihak sudah seimbang dan dapat menghormati pendapat masing-masing yang berlainan. Dengan ini dapat diwujudkan kemampuan, potensi dan tanggapan yang berbeza tentang sesuatu perkara.
Menurut Zainal (2005), membuat keputusan tentang matlamat yang hendak dicapai tidaklah begitu mudah. Ada klien yang mengemukakan pelbagai isu yang membuatkan dia tidak berfungsi dengan efektif. Dalam keadaan begini, kaunselor dicadangakan menumpukan  kepada masalah yang menyebabkan klien tidak selesa.         Fasa membina matlamat ini juga disebut ”personalizing”. Personalizing bermakna menumpukan kepada masalah klien yang sebenar. Kaunselor meminta klien memilih cara terbaik untuk mengatasi masalah yang telah dikenalpsati dan mendorongnya juga kepada keupayaan untuk melaksanakan cara yang dipilh. Kaunselor yang ramah, mengambil berat, mesra kasih dan berminat menjadikan klien senang hati. Ia dapat diperkukuhkan lagi apabila kaunselor dapat menenangkan keraguan dan kegelisahan klien dalam sesi temu bual tersebut yang kadang kala mengalami situasi kesenyapan apabila klien tiba-tiba sahaja terdiam sejenak.
            Dalam teknik membuat keputusan Steward, Winborn, Johnson, Burks dan Engelkers (1978) berpendapat bahawa diam sejenak itu sebagai

‘…memberi masa atau kesempatan pada klien berhenti dan memikirkan kemahiran yang bakal digunakan bagi menyelesaikan masalahnya. Pendekatan begini akan memberikan kebebasan kepada klien…’.

            Dari situasi ini diharapkan mereka dapat menyatukan perasaan sebelum masing-masing menghuraikannya pula. Dengan tidak menganggu kesenyapan ini, klien berasa seolah-olah kaunselornya benar-benar memahami perasaannya ketika itu. Keadaan ini juga memberi peluang kepada klien untuk menilai dirinya kembali disamping kaunselor cuba dalam proses memahami perhubungan antara mereka. Dengan memahami keadaan ini akan mudahnya timbul rasa percaya-mempercayai dan keyakinan  yang memudahkan klien untuk meluahkan rasa hatinya.

            Roger (1961), Traux & Carkhuff (1967) bersetuju bahawa membina keyakinan yang mendalam adalah perlu seperti kata mereka:

 ‘…hampir semua pendekatan menolong secara peribadi ini mengarah kepada andaian bahawa sekiranya kaunseling itu mahu berkesan, maka kliennya mestilah mengalami sama perasaan, percaya mempercayai terhadap kaunselornya. Dia hendaklah mempunyai keyakinan bahawa dia sanggup bercerita tentang kendirinya, peribadinya, perihatinnya, kebimbangannya, kekeliruannya serta perasaan dalamannya terhadap orang lain…’.

Arbuckle,(1965) mengatakan:

‘It is likely that the goals and objectives expressed by individuals for other people are reflective rather of needs of the person who expresses the goal that of the people for whom we supposed have the goal.


Jelas di sini matlamat kaunseling perlulah mengikut kemahuan klien dan bukan kehendak kaunselor semata-mata. Walaupun demikian kehendak ini perlulah dipersetujui bersama. Menurut Hansen,  Stevic dan  Warner, (1972),

‘…once the client has developed this new understanding of his behavior, his behavior will change. The counselor can enhance this process by providing encouragement to the client, so that, this encouragement takes the form of helping the client  understand that he was the one who was causing his own difficulty and, further, he is the one in whom the responsibility lies for improving his situation…’

Semasa proses menggunakan segala maklumat untuk membuat keputusan kaunseling biasanya menggunakan dua cara seperti yang disarankan oleh Brammer,dan Shostrom (1968),

“First, he begins to develop predictions about the client’s probabilities of success in the various alternatives of decision. The second use is to aid the client toward a batter understanding of himself and the probabilities that exist”.

            Setelah berteka-teki dan mendapat kata sepakat, barulah kaunselor dan klien mengkaji sedalamnya berbagai kemungkinan atau potensi keputusan seterusnya bertindak berdasarkan kemungkinan yang terbit untuk mencari jalan penyelesaian dimana kaunselor akan memberi kebebasan kepada klien untuk memilih keputusan yang sesuai untuknya setelah mempertimbangkan berbagai alternatif yang dipilih dan bertanggungjawab sepenuhnya terhadap keputusan tersebut.

            Justeru itu daripada penjelasan di atas bolehlah disimpulkan bahawa matlamat kaunseling itu menjurus kepada enam perkara iaitu menyediakan perubahan tingkah laku, membantu membuat keputusan, membentuk kemahiran daya tindak, mempercepat seseorang menjadi rasional, memperbaiki hubungan, dan memahami serta mengelolakan kecemasan. Oleh yang demikian matlamatnya perlulah ringkas, jelas, realistik, boleh diukur dan dicapai.
           

            3.4       FASA 4: Menamatkan Sesi Pertama

Pada penghujung perbincangan sesi pertama, kaunselor dan klien harus membuat satu keputusan sama ada mahu diteruskan sesi kaunseling ini pada masa akan datang. Menurut Brammer dan Shostrom (1968), penamatan sesi temuduga itu merupakan satu rumusan dan kesimpulan kepada proses kaunseling itu sendiri, sama ada ia berupa resolusi atau kesimpulan perbincangan dalam sesi tersebut mahupun kesimpulan bagi proses kaunseling keseluruhannya. Menurut Gibsen & Mitchell (1986) pula menjelaskan bahawa penamatan sesi temuduga bolehlah dianggap sebagai satu tahap penyelesaian.Dalam peringkat ini klien yang dibantu bertanggungjawab menunjukkan kemampuannya untuk membuat keputusan sementara kaunselor pula berusaha untuk menamatkannya seperti menurut Gibson & Mitcheel, (1981);

‘…adalah menjadi tanggungjawab kaunselor menggalakkan tindakan kliennya sebagaimana yang ditetapkan untuk menyelesaikan masalah itu. Semasa klien sibuk membuat penyelesaian, kaunselor hendaklah selalu mengawal hubungannya sebagai perujuk yang berterusan iaitu sebagai penyokong dan sekaligus penggalak kepada kliennya..’.

 Menurut George & Cristiani, (1981) seorang kaunselor harus belajar menamatkan sesi kaunseling dengan berkesan. Dia harus biasa dengan isu-isu dan kemahiran yang terlibat secara langsung dalam proses penamatan temuduganya bagi menamatkan hubungan dalam kaunselingnya itu. Dalam situasi ini kaunselor seharusnya telah memberitahu kliennya bila sesi itu akan berakhir di awal lagi. Penamatan sesi yang mengejut dan mendadak boleh memberi reaksi dan emosi negatif kepada klien.

Menurut Maznah Baba & Zainal Madon (2003) terdapat beberapa panduan untuk menamatkan sesi iaitunsebelum menamatkan sesi , kaunselor perlu membuat rumusan perkara yang dibincangkan sepanjang sesi yang lepas dan memberi tugasan yang sesuai atau menyatakan apakah rancangan dan perkara fokus pada sesi akan datang dengan memberi ingatan dan dorongan kepada klien melaksanakan tugasan yang diberi seterusnya memberi ruang kepada klien menerus atau menamatkan sesi dan merancang temu janji akan datang. Kaunselor yang professional tidak mengalami kesukaran untuk menamatkan sesi kaunseling dan bertindak dengan mudah seperti mengubah sedikit kedudukannya atau meletakkan tangannya di atas birai kerusi atau menyandarkan belakangnya jauh daripada klien. Semua ini memberi gambaran kepada klien bahawa kaunselor tidak berminat untuk meneruskan sesi tersebut.

Dalam proses menamatkan sesi ini kaunselor dapat melihat satu perubahan  berlaku kepada kliennya di mana klien yang mengambil keputusan serta membuat penyelesaian masalahnya akan berasa lega dan merasakan dirinya dihargai dan diambil perhatian. Ini bermakna proses kaunseling itu tamat dalam pertemuan sesi pertama ini. Walaubagaimanapun jika sebaliknya pula yang berlaku, klien mungkin akan melalui sesi kaunseling yang lain atau perlu dirujukkan kepada kaunselor atau mereka yang lebih pakar lagi sebagai usaha lanjutan.
Jelas di sini bahawa proses menamatkan sesi pertemuan pertama ini merupakan satu penilaian  terhadap kaunselor yang cuba melihat sejauh manakah peranan kliennya selepas dia menetapkan strategi yang bakal diambilnya. Dari sini dapatlah dinilai sama ada perkhidmatan yang telah diberikan dan proses pertemuan itu berjaya dan bermanfaat atau sebaliknya. Justeru itu, mereka boleh mengukur adakah mereka sama-sama telah memenuhi kehendak masing-masing atau jika sebaliknya  adakah mereka telah menetapkan langkah seterusnya bagi sesi yang akan datang.

Bagi pengamal perhubungan kaunseling Islam, fasa ini dinamakan  fasa berdoa dan bertawakal. Apabila sudah selesai segala usaha yang dijalankan oleh kaunselor dan klien maka sebagai langkah yang terakhir, diserahkanlah segala kejayaan usaha tadi kepada Allah yang Maha Berkuasa dan Penentu segalanya. Sentiasalah berdoa dengan sepenuh hati agar Allah menolong diri yang berada dalam keadaan konflik dan diselesaikan segala masalah dengan secepat yang mungkin. Bertawakkal pula ialah menyerahkan diri kepada Allah terhadap konflik yang dihadapi dengan penuh keyakinan bahawa Allah pasti menolong hambanya.
           

3.5       FASA 5: Membuat Rujukan

Dalam keadaan tertentu ada masanya kaunselor tidak dapat meneruskan kaunseling kerana keupayaannya menangani masalah yang dihadapi di luar kebolehannya. Justeru itu, kaunselor perlu merujuk klien ini kepada kaunselor yang sesuai atau agensi lain. Menurut Maznah Baba & Zainal Madon (2003). ‘merujuk’ merupakan proses di mana kaunselor merujuk klien kepada pakar lain untuk mendapatkan perkhidmatan yang khusus atau ketidakmampuan kaunselor mengendalikan kaunseling. Rujukan boleh berlaku pada peringkat awal atau selepas melalui sesi kaunseling.

Proses merujuk perlu dilakukan apabila kaunselor tidak dapat melaksanakan proses kaunseling secara professional ke atas klien. Ini biasanya berlaku apabila klien yang dihadapi merupakan sahabat atau saudara, atau ahli keluarga kepada kaunselor. Menurut Zainal Abidin (2004) adalah sukar, malah tidak digalakkan kaunselor meneruskan hubungan kaunseling dalam jangka masa panjang dengan sahabat atau ahli saudara. Keadaan tidak profesioanl ini juga boleh berlaku apabila klien pula merasakan perasaan yang lain pula kepada kaunselor atau kaunselor merasakan personaliti klien bertembung dengan personalitinya dan menganggu proses kaunseling kerana sukar mencapai penyelesaian. 

Kaunselor juga boleh melakukan proses merujuk ini apabila masalah yang dihadapi klien terlalu rumit serta kompleks dan di luar keupayaannya kerana proses membuat keputusan merupakan satu keadaan yang mencabar seperti menurut Hansen, Stevis, & Warner:

 dicision making offers counselor and client an important milieu for counseling. The counseling process involves a situation in wich the client can examine himself and the possibilities open to him. There is need to understand such personal variables as risk taking propensity. There is also a need to have much accurate information as possible about the alternatives which exist so that the best decision possible is made. The counselor should be a potent contributor to the client’s decision making”.

           
            Kaunselor perlu mengenalpasti tahap pengetahuan dan keupayaan diri sendiri dan perlu dinyatakan kepada klien mengapa ada limitasi dan kepada siapa ia akan dirujuk untuk mengelakkan buruk sangka atau klien rasa tidak sangka. Faktor lain yang boleh menyebabkan proses kaunseling dirujuk kepada pihak lain apabila klien enggan menerangkan masalahnya kepada kaunselor atas beberapa sebab yang tidak diketahui. Terdapat juga keadaan di mana selepas beberapa sesi kaunseling dengan klien, kaunselor mendapati hubungannya dengan klien tidak dirasakan berkesan atau ia gagal memahami klien. Menurut Parker (1966) kaunselor mestilah peka terhadap orang lain, memiliki kemampuan menganalisa kekuatan dan kelemahan seorang lain secara objektif, mempunyai kesedaran mengenai perbezaan diri manusia dan kemampuan mengenalpasti kesukaran-kesukaran pembelajaran. Mowrer (1951) pula menganggap kematangan seorang kaunselor akan menjayakan proses kaunselingnya dengan berkesan sekali.

Jelaslah di sini bahawa kaunselor tidak perlu menganggap dirinya kurang cekap atau gagal kerana terpaksa menghantar klien kepada orang lain. Sebenarnya, kaunselor mesti ada kemahiran untuk mengenal keadaan, bila masanya dia boleh menawarkan diri untuk menjalankan kaunseling atau bila masanya untuk dirujuk kepada kaunselor lain. Adalah tidak realistik, sekiranya kaunselor memikirkan bahawa dia mampu untuk mengendalikan sesi kaunseling untuk semua klien yang mempunyai pelbagai masalah kerana kita tidak boleh menjadi ‘pakar’ dalam semua perkara.

1 comments: