REKONSTRUKSIONISME

-          Bermula tahun 1920-an – John Dewey mencadangkan istilah reconstructionism dlm tajuk bukunya, Reconstruction in Philosophy
-          Pengasas dan jurucakap utama (rekonsruksionisme social) ialah ahli kump.pprogresivisme radikal – George Counts, Harold Rugg, W.H. Kilpatrik, John Child dan Theodore Bremald 
-      
    dianggap sebagai sebahagian drpd progresivisme
-          persamaan – kedua-duanya bersetuju kpd kepercayaan bahawa nilai adlh hasil ciptaan manusia dan relative mengikut kepercayaan, masa, dan tempat serta pengalaman manusia menimbulkan nilai-nilai asas
-          matlamat (kebenaran) – pendekatan non-empirikal
-          bergantung atas kaedah saintifik utk mendapat kebenaran, dan mengakui bhw matlamat atau kebenaran tersebut akan berubah apabila masalah-masalah berubah dan juga apabila penyelesaian baru kepada masalah tersebut ditemui (Johnson dan rakan-rakan, 1969)
-          berpegang kpd falsafah pragatisme dan prinsip-prinsip progresivisme serta pembentukan semula masyarakat yg eksplisit
-          masyarakat yg unggul mesti dijadikan asas utk menentukan program-program pendidikan; sekolah mestilah berusaha mendidik rakyat masa dpn utk suatu masyarakat akan datang – diutarakan oleh George Counts di dlm satu ucapan bertajuk “Dare the School, Build a New Social Order?” di Konvensyen Kebangsaan Pertubuhan Pendidikan Progresif pd tahun 1932; sekolah boleh menjadi institusi pembentukan semula masyarakat dan agen perubahan sesuatu masyarakat (Van Scottes, kraft dan Haas,1979)
-          Theodore Bremald – falsafah krisis – saripati masyarakat demokratik
-          Alam baru – tumpuan kpd perkembangan ekonomi, kebajikan masyarakat dan membuat keputusan secara demokrasi
-          Sekolah- mentediakan pelajar kpd perubahan utk membentuk semula masyarakat supaya dpt disesuaikan dgn keadaan yg berubah
-          Peranan guru – menimbulkan isu-isu sosial yg dianggap penting serta menerang dan mencadangkan kpd pelajar bentuk masyarakat demokrasi 

0 comments:

Post a Comment